Helmond Sport / 20 december 2012

Nog klantvriendelijker, meer toeschouwers en nadruk op MVO

Helmond Sport is een voetbalploeg met betrokken, fanatieke supporters en sponsors. Het is iets waar de club trots op mag zijn, want waar zou Helmond Sport zijn zonder fans en sponsors. Supporters en sponsors betalen geld om naar een voetbalwedstrijd te kijken. Maar het bieden van alleen een zitplaats is voor Helmond Sport niet voldoende. In een interview met Mario Captein vertelt de Algemeen Directeur van Helmond Sport dat de club haar supporters, sponsoren en andere betrokkenen koestert.

“Onze stakeholders verdienen een klantvriendelijke bejegening. Onze supporters zijn mensen die hun vrije tijd besteden aan Helmond Sport, het elftal aanmoedigen en voor sfeer in het stadion zorgen. Zij hebben het recht op een gastvrije behandeling. Natuurlijk hebben wij stewards die ingrijpen wanneer er iets fout gaat, maar zij zijn er in de eerste plaats voor onze supporters. Zij wijzen onze toeschouwers hun zitplaats, beantwoorden vragen en waken over hun veiligheid”, aldus Captein die na drie jaar terugkeerde bij Helmond Sport.

Sfeer in het stadion
“De bezoekersaantallen trekken dit seizoen gelukkig weer aan; van vorig seizoen gemiddeld 2.800 toeschouwers naar dit seizoen bijna 3.300 (Helmond Sport is na FC Dordrecht de grootste stijger in toeschouwersaantallen in de Jupiler League). We gaan een nieuwe werknemer toevoegen aan onze afdeling PR/Marketing. Eén van de belangrijke opdrachten die hij of zij krijgt, is het stadion vol krijgen met 4.000 toeschouwers. De sfeer in het stadion wordt steeds beter. Samen met de fans proberen we van elke wedstrijd een feest te maken. Het is mooi om te zien dat er mede door de line-up, de vlaggen, de muziek, een zanger zoals Django Wagner, een vuurwerkshow mooie sfeeracties worden georganiseerd.”

Onze fans
“Helmond Sport probeert haar fans zo goed mogelijk te helpen. Wanneer de toeschouwers een vraag hebben, moet deze snel beantwoord worden. Eén van de maatregelen die we sinds dit seizoen hebben ingevoerd is dat elke mail binnen 5 werkdagen behandeld/afgehandeld is. Aansluitend hierop hebben we een extra kassa/inlichtingendesk geopend op wedstrijddagen. Aan de oost- en westkant van het stadion kunnen supporters hun kaarten afhalen. Dit leidt tot veel minder verwarring; supporters en genodigden hoeven niet helemaal van de ene naar de andere kant van het stadion te lopen of te wachten voor een gesloten hek.”
“Wanneer de wedstrijd is afgelopen, hopen wij dat de toeschouwers nog even in het stadion blijven in de daarvoor beschikbare ruimtes: supporterscafé, spelershome of businessclub. Degene die snel naar huis wil moet ook snel naar huis kunnen en niet hoeven wachten voor gesloten poorten. Om onze fans ook na de wedstrijd snel en veilig naar huis te laten gaan, hebben wij enige aanpassingen gedaan. Bij Helmond Sport was het eerst zo geregeld dat onze eigen fans/sponsors het stadion mochten verlaten wanneer het uitvak leeg was. Dit is natuurlijk niet klantvriendelijk, dus hebben wij dit veranderd. Onze eigen supporters mogen nu als eerste het stadion uit, binnen tien minuten is het hele stadion dan leeg. Vervolgens kunnen wij de uitsupporters naar de uitgang begeleiden. Natuurlijk kan hier bij bijzondere omstandigheden van worden afgeweken.”  

Helmond Sport is ook MVO
Natuurlijk is Helmond Sport niet alleen op wedstrijddagen klantgericht, deze klantvriendelijke houding is ook terug te zien op het kantoor. De medewerkers op kantoor zijn makkelijk aanspreekbaar voor supporters, sponsors en ander belangengroepen. Captein: “Er wordt geluisterd naar vragen, opmerkingen en klachten die andere partijen hebben om vervolgens met een oplossing te komen. Wij vinden het fijn als supporters met ons meedenken. Immers, pas als zij aangeven met welke problemen zij zitten, kunnen wij naar een oplossing zoeken. Ook wanneer een supporter langskomt met de klacht dat hij zich niet goed behandeld voelt, gaan wij hiermee aan de slag.”
Helmond Sport benadrukt het belang van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Hierover zegt Captein: “Helmond Sport is een voetbalploeg die ook iets terug wil doen voor de maatschappij. Wij organiseren diverse maatschappelijke activiteiten.” Zoals het gehandicaptenvoetbalweekend, een speciale voetbalweek voor de jeugd, clinics op het Johan Cruijff-court en bij amateurclubs op locatie, Playing for Success (in het stadion bevind zich een ruimte waar schoolgaande kinderen met een leerachterstand worden begeleid) en FC Robinstijn (voetbalwensen voor kinderen die het om welke reden dan ook verdienen om eens een dag in het zonnetje gezet te worden).

Meer dan alleen een voetbalclub
Captein tot slot: “We hebben in Vlisco momenteel een Maatschappelijk Hoofdsponsor. Graag laten we zien dat Helmond Sport meer is dan alleen een voetbalclub. Uit onderzoek blijkt dat de supporters bekender worden met deze maatschappelijke betrokkenheid en dit ook waarderen. Ook dat is een belangrijke taak voor onze nieuwe PR/marketing-medewerker: om Helmond Sport met MVO-activiteiten nog beter op de kaart te zetten.”

sportdirect-banner-690.pngsportdirect-banner-320.png